Dag 1 : WOENSDAG 10 juli 2024

IBFZ MASTERCLASS en PASSEPARTOUT DAGKAART

MASTERCLASS DAGKAART voor alle openbare Masterclasses en workshops.

Kom een kijkje nemen bij alle openbare masterclasses en workshops tijdens het IBFZ 2024 in Zutphen op woensdag 10 juli (NB workshop ‘Free up& Play’ is niet toegankelijk voor publiek). Precieze locaties volgen later.

PASSEPARTOUT DAGKAART voor alle concerten, openbare masterclasses en workshops.

Maak het uzelf makkelijk en schaf een Passepartout kaart aan, welke u entree verschaft voor alle concerten, en openbare masterclasses en workshops van woensdag 10 juli.

Krijgt u het avondconcert van ons kado, en een tegoedbon voor iets lekkers bij de koffie bij Hampshire hotel ’s Gravenhof voor bij het Lecture concert om 16.00 u!

Concert 1-1: ‘Barokke weelde uit Noord Duitsland’, een korte muzikale inleiding op het festival thema

Johann Adam Reincken : Hortus Musicus Sonate VI in A groot; Adagio, Allegro, Largo
Dietrich Buxtehude : Herr, wenn ich nur dich hab in G groot BuxWV 38
G.P Telemann : Fantasia voor viola da gamba solo
Johann Mattheson : Sonate voor viool en b.c. in A groot Opus 7 no 3
J.S. Bach : Anna Magdalena’s Notenbüchlein Lieder

met Johannette Zomer, sopraan, Antoinette Lohmann, Elisabeth Ingenhousz, viool, Susanne Braumann, viola da gamba, Vincent van Laar, b.c

The Musical Party by Johannes Voorhout

Concert 1-2: LECTURE CONCERT Buxtehude, componist der componisten!

PROGRAMMA

Matthias Weckmann : Toccata
Dietrich Buxtehude : Suite & Variaties
Georg Böhm : Preludium-Fuga-Postludium & Suite

J.S. Bach liep 320 kilometer om hem te horen spelen en verloor bijna zijn baan. Händel ‘leende’ op zijn gebruikelijke manier het openingsthema van zijn ‘Prelude in G’ om als thema te gebruiken in ‘And he shall purify’ van de ‘Messiah’; Brahms, Pachelbel, Bruhns en Mattheson lieten zich allen door hem inspireren. Zijn faam was zelfs in zijn tijd wijdverbreid en hij wordt vaak de belangrijkste orgelcomponist vóór Bach genoemd.

In 1739 betreurde Mattheson het feit dat hoewel Buxtehude bekend stond om zijn orgelwerken, zijn klavierwerken nooit werden gepubliceerd, ondanks dat ze van hoge kwaliteit waren.

Siebe Henstra zal in dit eerste Lecture Concert werken van Buxtehude en Böhm op zijn eigen klavichord spelen, waarvan de meeste Buxtehude werken pas in het midden van de twintigste eeuw zijn terug gevonden. En hij zal verder toelichting geven over het typische idioom van deze Noord Duitse barokperiode waarin de werken geschreven zijn.

Een clavichord is een klein klavierinstrument dat tot de snaarinstrumenten wordt gerekend. Het speelde vooral in de kamermuziek uit de 17e en 18e eeuw een grote rol. De klank is erg zacht, en lijkt wel wat op die van een luit. Daarom wordt het klavichord meestal gebruikt als solo-instrument, en dan voornamelijk als instrument voor in een huiskamer.

Concert 1-3: OPENINGSCONCERT IBFZ Tönet ihr Pauken!

Prachtige werken van Bach geven het startschot voor het Internationaal Barok Festival Zutphen, waaronder het prachtige Magnificat en wervelende Brandenburg No.4

PROGRAMMA

BWV 214-1 : ‘Tönet ihr Pauken’’ openingskoor in D groot

BWV 1066 : Ouverture in C groot
Solisten: Antoine Torunczyk, Nienke van der Meulen, hobo; Yukiko Murikami, fagot

BWV 49-1 : Sinfonia in C groot
Solist: Vincent van Laar

BWV 1049 : Brandenburg Concerto No. 4 in G groot
Solisten: Antoinette Lohmann, viool, Daniel Brüggen, Annelies Schraa, blokfluit

BWV 243 : Magnificat in D groot
Solisten: Johannette Zomer, sopraan; Margot Oitzinger, alt; Harry van Berne, tenor; Peter Kooij, bariton

Met KOORLAB ZUTPHEN, het festivalkoor van het IBFZ, o.l.v. Elske te Lindert

En het studentenorkest o.l.v. Antoinette Lohmann, met studenten van HKU Conservatorium Utrecht, Conservatorium van Amsterdam en het Koninklijk Conservatorium Den Haag

Concert 1-4: GOEDENACHTCONCERT BACH Dolby Surround

Laat u aan het eind van de dag door Bach-klanken omstrengelen in de prachtige Walburgiskerk, met o.a. organist Matthias Havinga op het beroemde Bader orgel.

PROGRAMMA

Preludium a-moll BWV 904 : orgel solo

Sonata no. 1 in g klein, BWV 1001 : Adagio viool solo
Koraal
Sonata voor cello en b.c. G groot, BWV 1027 : Adagio cello & b.c.

Partita in a Minor, BWV 1013 : Sarabande traverso solo

Harpsichord Concerto No. 5 in F Minor, BWV 1056: II. Largo klavecimbel solo met strijkers

Allein Gott in der Höh sei Ehr in A groot, BWV 662 : Adagio orgel solo
Koraal
Musikalisches Opfer in c klein, BWV 1079 : Trio Sonate, Largo traverso, viool, cello & b.c.

Fuga a-moll BWV 904 : orgel solo

m.m.v.
Matthias Havinga, orgel
Kate Clark, traverso
Franc Polman, viool
Lucia Swarts, cello
Siebe Henstra, klavecimbel
deelnemers van het IBFZ

Internationaal Barok Festival Zutphen logo

Dagprogramma