Dag 2 : DONDERDAG 11 juli 2024
IBFZ MASTERCLASS en PASSEPARTOUT DAGKAART
Lees meer over de tickets
MASTERCLASS DAGKAART voor alle openbare Masterclasses en workshops.
Kom een kijkje nemen bij alle openbare masterclasses en workshops tijdens het IBFZ 2024 in Zutphen op woensdag 10 juli (NB workshop ‘Free up& Play’ is niet toegankelijk voor publiek). Precieze locaties volgen later.
PASSEPARTOUT DAGKAART voor alle concerten, openbare masterclasses en workshops.
Maak het uzelf makkelijk en schaf een Passepartout kaart aan, welke u entree verschaft voor alle concerten, en openbare masterclasses en workshops van woensdag 10 juli.
Krijgt u het avondconcert van ons kado, en een tegoedbon voor iets lekkers bij de koffie bij Hampshire hotel ’s Gravenhof voor bij het Lecture concert om 16.00 u!
Concert 2-1a en 2-1b: LUNCHCONCERT door deelnemers van het IBFZ, en soms met hun meesters
- Tijd 2-1a en 2-1b : 12.30-13.15 uur
- Locatie 2-1a : Dat Bolwerck
- Locatie 2-1b : Bibliotheek – gratis toegang, collecte na afloop
- Klik hier voor aankoop Tickets
Lees verder over concert 2-1a en 2-1b
Locatie 2-1b: Deelnemers van de cello klas van Lucia Swarts presenteren zich in delen uit de Cello Suites van Bach tijdens het lunchconcert in de bibliotheek op donderdag 12 juli.
Gratis toegang, collecte na afloop.
Concert 2-2: LECTURE CONCERT Bach’s Violone’s
- Tijd : 16.00 – 16.45 uur
- Locatie : Pauwenkamer, Hotel ’s Gravenhof
- Klik hier voor aankoop Tickets
Lees verder over concert 2-2
PROGRAMMA
D. Buxtehude : Sonata à 2 voor violon, viola da gamba en b.c.
T. Schwartzkopff : Pieces à tre Viola di Gamba 2 viola di gambi, violone en b.c.
J.M. Nicolai : Sonate in D groot voor 3 bas gamba’s en b.c.
met Marike Tuin, Susanne Braumann, viola da gamba, Maggie Urquhart, violone en Siebe Henstra, b.c.
Maggie Urquhart heeft onderzoek gedaan naar wat een violone nu precies is, en hoe dit instrument door de eeuwen heen, tot en met Bach zijn tijd, werd ingezet door de verschillende componisten.
Violone betekent letterlijk grote viool en behoort tot de gamba familie. Er zijn veel verschillende soorten, met allemaal hun eigen functie binnen het orkest. Maggie zal het verder toelichten en het verschil laten horen met werken van Buxtehude en Nicholai voor violone, gamba en b.c.
Concert 2-3: AVONDCONCERT Baltische Zielen
- Tijd : 20.00 – 21.15 uur
- Locatie : St. Janskerk
- Klik hier voor aankoop Tickets
Lees verder over concert 2-3
Het programma BaltIsche Zielen is een combinatie van gesproken woord door verteller Piet van der Heide en koorzang door Cappella ad Fluvium. Muziek en koorzang staan in de Baltische landen op hoog niveau, maar hebben ook een grote symbolische waarde. Tijdens de ‘zingende revolutie’ van 1987-1991 werd het zingen van traditionele volks- en religieuze liederen een belangrijke uiting van culturele identiteit en van het verlangen naar vrijheid. Op 23 augustus 1989 demonstreerden 2 miljoen mensen in een keten van 600 kilometer lang zingend voor onafhankelijkheid van de Sovjetunie. Piet van der Heide vertelt daarover en zal twee volksverhalen voordragen en Carina Numan komt begeleiden. Het geheel staat onder leiding van dirigent Peter-Paul van Beekum.
De Baltische Staten waren tijdens de Hanzeliga-tijd een zeer belangrijke en invloedrijke regio. Het is dan ook interessant te zien waar deze eigen cultuur zich heden ten dage naar toe ontwikkeld heeft, en dat ook als tegenhanger van al dat 17e eeuws schoons een avond lang te ervaren.
PROGRAMMA
Landscapes: VejloTormis
I On hilissuvi
II Üle taeva jooksevad pilved
III Valusalt punased lehed
Ivar Ivask (1927-1992) – uit zijn Baltische elegieën
Landscapes: VejloTormis
IV Kahvatu valgus
V Tuul kõnnumaa kohal
VI Külm sügisöö
VII Kanarbik ‘Heather’ Kurb lilla kanarbik
De beer en de mensen, een vertelling uit het Oost-Europa van vroeger, verhaald door Reiner Zimnik
Stars Ēriks Ešenvalds
Loreta – door Piet van der Heide
O crux ave Rihards Dubra
Taaveti Lalud Psalms of David: Cyrillis Kreek
- Onnis inimene (psalm 1)
- Kiida mu hing issandat (psalm 104)
- Issand mu huuan Su pool (Psalm 141)
De oude man en de beer, een verhaal van Janosch
Angelis suis Deus Vytautas Miskinis
The day is ending Jāzeps Vitols
(Uit) Gloria Patri: Urmas Sisask
I Surrexit Christus II Omis Una
Fruit of Silence Peteris Vasks
Karl Ristikivi (1912-1977) uit zijn gedichtencyclus Land en volk
Da Pacem Arvo Pärt
Cappella ad Fluvium werd in 1999 in Arnhem opgericht. Men organiseerde 2 à 3 projecten per jaar waarvoor gevorderde amateurzangers zich konden opgeven. Maar in 2004 werd besloten te gaan werken met een vaste kern van zangers die zich structureel aan het koor wilden verbinden. Daar omheen was en is er een grote kring van zangers die meer of minder regelmatig aan projecten meedoen.Tot 2017 werd het koor geleid door Dirkjan Horringa. Sinds april 2017 is Peter-Paul van Beekum onze dirigent.
Concert 2-4: GOEDENACHTCONCERT Telemann gaat naar Parijs!
- Tijd : 22.00 – 22.45 uur
- Locatie : Dat Bolwerck
- Klik hier voor aankoop Tickets
Lees verder over concert 2-4
Nouveau Quatuor Nr. 6, e-klein voor traverso, viool, gamba en basso continuo.
met Kate Clark, traverso, Antoinette Lohman, viool, Susanne Braumann, viola da gamba en Siebe Henstra, b.c.
Het Nouveau Quatuor Nr. 6 behoort tot de Pariser Kwartetten, één van de belangrijkste werken uit het oeuvre van Georg Philipp Telemann. Telemann werd tijdens zijn leven beroemd vanwege het componeren van kwartetten, waarvan hij er minstens veertig schreef. Voorafgaand aan zijn reis naar Parijs in 1737 componeerde Telemann een reeks kwartetten en solo Fantasieën voor traverso, viool en viola da gamba, waarschijnlijk om met zowel de kamermuziek als de solowerken indruk te maken op de beroemde Franse musici Blavet, Guignon, en Forqueray Zn., met wie hij deze stukken in Parijs zou gaan uitvoeren. Bij terugkomst in Hamburg schreef hij hierover:
‘De bewonderenswaardige uitvoeringen van deze Pariser kwartetten door de heren Blavet (dwarsfluit), Guignon (viool), de jongere Forqueray (viola da gamba) en Edouard (cello) zouden de moeite waard zijn om ze te beschrijven als men er woorden voor kon vinden om ze recht aan te doen. Kortom, ze trokken de aandacht van het hof en de stad en bezorgden mij in zeer korte tijd een bijna universele bekendheid en grotere waardering’.