Dag 2 : DONDERDAG 11 juli 2024

Snelmenu Programma

IBFZ MASTERCLASS en PASSEPARTOUT DAGKAART

MASTERCLASS DAGKAART voor alle openbare Masterclasses en workshops.

Kom een kijkje nemen bij alle openbare masterclasses en workshops tijdens het IBFZ 2024 in Zutphen op donderdag 11 juli (NB workshop ‘Free up& Play’ is niet toegankelijk voor publiek). Hieronder ziet u de lijst met het educatieve aanbod, welke op allerlei locaties in het centrum van Zutphen gegeven worden. Precieze locaties volgen later.

PASSEPARTOUT DAGKAART voor alle concerten, openbare masterclasses en workshops.

Maak het uzelf makkelijk en schaf een Passepartout kaart aan, welke u entree verschaft voor alle concerten, en openbare masterclasses en workshops van donderdag 11 juli.

Krijgt u het avondconcert van ons kado, en een tegoedbon voor iets lekkers bij de koffie bij Hampshire hotel ’s Gravenhof voor bij het Lecture concert om 16.00 u!

Concert 2-1a en 2-1b: Lunchconcerten door deelnemers van het IBFZ, met soms hun meesters

Deelnemers van het IBFZ presenteren zich in repertoire waar tijdens de Masterclasses aan gewerkt is, soms met hun Meesters.

Concert 2-2: Bach’s Violone’s

PROGRAMMA

D. Buxtehude : Sonata à 2 voor violon, viola da gamba en b.c.

T. Schwarzkopf : Pieces à tre Viola di Gamba 2 viola di gamb, violone en b.c.

J.M. Nicolai : Sonate in D groot voor 3 bas gamba’s en b.c.

met Marike Tuin, NN, viola da gamba, Maggie Urquhart, violone en Siebe Henstra, b.c.

Maggie Urquhart heeft onderzoek gedaan naar wat een violone nu precies is, en hoe dit instrument door de eeuwen heen, tot en met Bach zijn tijd, werd ingezet door de verschillende componisten.

Violone betekent letterlijk grote viool en behoort tot de gamba familie. Er zijn veel verschillende soorten, met allemaal hun eigen functie binnen het orkest. Maggie zal het verder toelichten en het verschil laten horen met werken van Buxtehude en Nicholai voor violone, gamba en b.c.

Concert 2-3: Baltische Zielen

Het programma BaltIsche Zielen is een combinatie van gesproken woord door verteller Piet van der Heide en koorzang door Cappella ad Fluvium. Muziek en koorzang staan in de Baltische landen op hoog niveau, maar hebben ook een grote symbolische waarde. Tijdens de ‘zingende revolutie’ van 1987-1991 werd het zingen van traditionele volks- en religieuze liederen een belangrijke uiting van culturele identiteit en van het verlangen naar vrijheid. Op 23 augustus 1989 demonstreerden 2 miljoen mensen in een keten van 600 kilometer lang zingend voor onafhankelijkheid van de Sovjetunie. Piet van der Heide vertelt daarover en zal twee volksverhalen voordragen en Carina Numan komt begeleiden. Het geheel staat onder leiding van dirigent Peter-Paul van Bekum.

De Baltische Staten waren tijdens de Hanzeliga-tijd een zeer belangrijke en invloedrijke regio. Het is dan ook interessant te zien waar deze eigen cultuur zich heden ten dage naar toe ontwikkeld heeft, en dat ook als tegenhanger van al dat 17e eeuws schoons een avond lang te ervaren.

PROGRAMMA

Arvo Pärt :
Da Pacem

Cyrillus Kreek :
Taveeti Lalud,
Psalms of David,
Onnis inimene,
Kiidamu hing issandat (104),
Issand mu huuan Su pool (141)

Veljo Tormis :
Sugismaastikud, Autumn Landscapes
I On hillissuvi
II Üle taeva jooksevad pilved
III Valusalt punased lehed
IV Kahvatu valgis
V Tuul kõnnuma aa kohal
VI Külm sügisöo
VII Kanarbik ‘Heather’, kurb lilla kanarbik

Erik Essenvalds:
Stars

Rihards Dubra :
O Crux ave

Vitautas Miskinis :
Angelis suis Deus

Jazep Vitols :
The day is ending

Urmas Sisask :
Gloria Patri
I Surrexit Christus
II Omnis una

Peteris Vasks :
The Fruit of Silence

Cappella ad Fluvium werd in 1999 in Arnhem opgericht. Men organiseerde 2 à 3 projecten per jaar waarvoor gevorderde amateurzangers zich konden opgeven. Maar in 2004 werd besloten te gaan werken met een vaste kern van zangers die zich structureel aan het koor wilden verbinden. Daar omheen was en is er een grote kring van zangers die meer of minder regelmatig aan projecten meedoen.Tot 2017 werd het koor geleid door Dirkjan Horringa. Sinds april 2017 is Peter-Paul van Beekum onze dirigent.

Concert 2-4: Telemann gaat naar Parijs!

Nouveau Quatuor Nr. 6, e-klein voor traverso, viool, gamba en basso continuo.

met Kate Clark, traverso, Antoinette Lohman, viool, Susanne Braumann, viola da gamba en Siebe Henstra, b.c.

Het Nouveau Quatuor Nr. 6 behoort tot de Pariser Kwartetten, één van de belangrijkste werken uit het oeuvre van Georg Philipp Telemann. Telemann werd tijdens zijn leven beroemd vanwege het componeren van kwartetten, waarvan hij er minstens veertig schreef. Voorafgaand aan zijn reis naar Parijs in 1737 componeerde Telemann een reeks kwartetten en solo Fantasieën voor traverso, viool en viola da gamba, waarschijnlijk om met zowel de kamermuziek als de solowerken indruk te maken op de beroemde Franse musici Blavet, Guignon, en Forqueray Zn., met wie hij deze stukken in Parijs zou gaan uitvoeren. Bij terugkomst in Hamburg schreef hij hierover:

‘De bewonderenswaardige uitvoeringen van deze Pariser kwartetten door de heren Blavet (dwarsfluit), Guignon (viool), de jongere Forqueray (viola da gamba) en Edouard (cello) zouden de moeite waard zijn om ze te beschrijven als men er woorden voor kon vinden om ze recht aan te doen. Kortom, ze trokken de aandacht van het hof en de stad en bezorgden mij in zeer korte tijd een bijna universele bekendheid en grotere waardering’.

Internationaal Barok Festival Zutphen logo

Dagprogramma