Dag 4 : ZATERDAG 13 juli 2024

Snelmenu Programma

IBFZ MASTERCLASS en PASSEPARTOUT DAGKAART

MASTERCLASS DAGKAART voor alle openbare Masterclasses en workshops.

Kom een kijkje nemen bij alle openbare masterclasses en workshops tijdens het IBFZ 2024 in Zutphen op zaterdagochtend 13 juli (NB workshop ‘Free up& Play’ is niet toegankelijk voor publiek). Hieronder ziet u de lijst met het educatieve aanbod, welke op allerlei locaties in het centrum van Zutphen gegeven worden. Precieze locaties volgen later.

PASSEPARTOUT DAGKAART voor alle concerten, openbare masterclasses en workshops.

Maak het uzelf makkelijk en schaf een Passepartout kaart aan, welke u entree verschaft voor alle concerten, en openbare masterclasses en workshops van zaterdagochtend 13 juli.
Krijgt u het late avondconcert van ons kado, en een tegoedbon voor iets lekkers bij de koffie bij het Hampshire hotel ’s Gravenhof voor bij het Lecture concert om 16.00 u!

Concert 4-1: Lunchconcerten door deelnemers van het IBFZ

Deelnemers van het IBFZ presenteren zich in repertoire waar tijdens de Masterclasses aan gewerkt is.

Concert 4-2a: Van Kade tot Bolwerck

Wandel met een professionele stadsgids langs prachtig Zutphens decor van concertlocatie naar -locatie, beginnend op de IJsselkade met een rijdend carillon en eindigend bij Dat Bolwerck met een Bakkie Bach.

Concert 4-2b: Bakkie Bach

Het Kofferbak Collectief presenteert: Bakkie Bach!
Toegankelijk muziektheater met veel humor en de kwaliteit van Bach!

Bakkie Bach (oftewel de Koffiecantate van J.S. Bach) is een geestige mini-opera waarin vader Slendriaan werkelijk alles probeert om zijn dochter Liesje van haar hardnekkige koffieverslaving af te krijgen. Pas als Slendriaan haar verbiedt om te trouwen tenzij ze stopt met koffiedrinken, geeft Liesje toe. Of is ze haar vader toch nog te slim af?

Het Kofferbak Collectief zijn:
Klaartje van Veldhoven – sopraan
Mattijs van de Woerd – bariton
Pepijn Meeuws – cello & zang
Renée Bekkers – accordeon
David Prins – eindregie
Nederlandse vertaling van Carel Alphenaar

Concert 4-3: HANZESTROOM Nederlands Bach Consort, Zwolle en acteur Alfred van den Heuvel

Laat u meevoeren door ‘Hanzestroom’.
Een unieke muziekvoorstelling met veel humor!

‘Ik ben Hendrik Pieterszoon Schuyt, maar zegt u maar gewoon Dirk. Ik ben geboren in 1490. Als kind wou ik al onderdeel zijn van iets groters, een vriendenkring, een verbond.’

Zo begint het dagboek van Hanze-koopman Hendrick Pieterszoon Schuyt, geschreven door artistiek leider en countertenor Sytse Buwalda en acteur Alfred van den Heuvel. Aan de hand van dit fictieve dagboek brengt Het Nederlands Bach Consort de geschiedenis weer tot leven. Oude en hedendaagse muziek verbinden het verleden met het heden. Een spannend verhaal over verraad, liefdesperikelen, kameraadschap en bloedspetters waarin de muziek het verhaal op de voet volgt. Prachtige muziek waarvan sommige stukken nog nooit in Nederland zijn uitgevoerd!

Geheel volgens de Hanze-ideologie gaf Het Nederlands Bach Consort aan tenor en componist William Knight de opdracht een muziekstuk te componeren met als basis de tekst van een volksliedje uit de 16e eeuw dat ooit te horen was in de straten van bijvoorbeeld Zwolle, Harderwijk, Deventer en Doesburg. Hiermee verbinden we via de muziek het verleden met het heden.

Hendrick Pieterszoon Schuyt nog even aan het woord:
’Wat later ontdekte ik dat mijn geboorteplaats onderdeel was van een grootse unie: de Hanze! Briljant concept! Een broederschap van steden, voorbij taal- en landsgrenzen, die elkaar steunen en beschermen. Ik voer van Zwolle tot aan Rostock en verder, bracht laken en hout en rogge van Londen tot Novgorod en kwam terug met vis en huiden en ijzer! Ik rook onbekende geuren en smeedde vriendschappen voor altijd. Ik was gelukkig!’

Concert 4-4: Abendmusiken

Dietrich Buxtehude was werkzaam in de bakermat van de Hanze: de Duitse stad Lübeck. Daar ontwikkelde hij het concept ‘Abendmusiken’, als muzikale omlijsting van zakelijke bijeenkomsten van de Hanzeliga, die vaak in kerken werden gehouden.

Deze concerten waren zo geliefd dat vele musici (o.a. Bach en Handel) naar Lubeck reisden om de componist te ontmoeten en hem aan het werk te zien. De Abendmusiken waren avondconcerten met muziek voor orgel en koor. Zo ook op de laatste avond van het IBFZutphen, met werken van o.a. Buxtehude, Schütz en Bach.

Maar ook zal ‘Immortal Bach’ van Nysted klinken, welke op de eerste zin van de koraal ‘Komm, sußer Tod’ van Bach is gebaseerd. Maar door Nysted op magische wijze gearrangeerd, waarbij de groepen zangers dezelfde muziek ten gehore brengen, maar in verschillende tempi.

door Meesters en deelnemers van het IBFZutphen, en KOORLAB ZUTPHEN o.l.v. Elske te Lindert

Internationaal Barok Festival Zutphen logo

Dagprogramma