Dag 5 : ZONDAG 14 juli 2024

Snelmenu Programma

Concert 5-1: Loewe, de Schubert van Noord-Duitsland

Johann Carl Gottfried Loewe, ook wel Carl Loewe genoemd, was een Duitse componist, tenorzanger en dirigent. Tijdens zijn leven waren zijn liedjes (“Balladen”) zo bekend dat sommigen hem de “Schubert van Noord-Duitsland” noemden, en Hugo Wolf kwam zijn werk bewonderen.

Een Loewe recital door Henk Neven, bariton en Daan Boertien, piano

Met verder werken van Mozart en Schubert:

Mozart : Klaviertrio in G groot K.564 (1788)
Allegro, Andante, Allegretto
Franc Polman, viool, Lucia Swart, cello, Keiko Shichijo, piano

Schubert Ständchen
Johannette Zomer, sopraan, Andrew Clark, piano, Mannenkoor IBFZ deelnemers

Concert 5-2: Het welgetemperde gemoed - Taal geven aan muziek

Jos Kessels, filosoof en schrijver
Siebe Henstra, klavecimbel

Het Wohltemperierte Klavier van Johann Sebastian Bach wordt algemeen beschouwd als een van de invloedrijkste composities uit de westerse muziek. Commentatoren zijn het erover eens dat het niet alleen briljante illustraties zijn van de mogelijkheden van de ‘getempereerde’ klavierstemming, maar tevens van een groot scala aan menselijke stemmingen. ‘De hele verzameling is een microkosmos van menselijke ervaring’, zegt Cecil Gray, ‘je kunt er een bepaalde geestelijke ontwikkeling in waarnemen die overeenkomt met die van het leven of de natuur zelf, van jeugd naar ouderdom, van ochtend naar avond, van lente naar herfst’.

Het gaat Bach in deze stukken om niets minder dan ‘een vernieuwing van geest en ziel’, schrijft biograaf Christoph Wolff. Grote musici als Mozart, Beethoven, Schumann en Wagner beschouwden dit werk als hun muzikale bijbel, in de diepste betekenis van het woord, ‘een boek waarin alle wijsheid en de gehele menselijke gevoelswereld te vinden is, waartoe men steeds terugkeert om troost, lering en verrijking’ (Hans Brandts Buys). Bach zelf beweerde dat het doel van deze muziek niets anders kon zijn dan ‘de glorie van God en de herschepping van het gemoed’.
Kessels’ betoog over de levenslessen van Bach zal in deze concertlezing worden afgewisseld en geïllustreerd met een uitvoering van preludes en fuga’s uit het Wohltemperierte Klavier, door klavecinist Siebe Henstra

In zijn boeken Het welgetemperde gemoed (2019) en Taal geven aan muziek (2023) reflecteert Kessels op de rol van muziek in de verbeelding en het menselijke denken. Muziek is veel meer dan een abstract patroon van bewegend geluid, zij is een uitdrukking van ideeën, emoties en menselijke houdingen. Die vormen als vanzelf een verhaal, een persoonlijke mythe, waarin de vraag naar ‘het goede leven’ en de eigen invulling daarvan een centrale rol speelt.

De filosoof Ger Groot schreef in een recensie: ‘Dankzij Kessels’ beschrijving luister je beter en hóór je meer. Tussen feit en fictie sleept dit boek je mee in wat in de volle zin van het woord een levensles mag heten.’ (Knack)

Trouw: ‘De nadruk op beleefde ervaring en mentale groei klinkt bevrijdend in het dominante discours van objectiviteit en wetenschappelijkheid.’

De Volkskrant: ‘Intrigerend boek. Je ontkomt er niet aan jezelf vragen te stellen. Wat raakt mij hier, waarom? Waar doet deze muziek mij aan denken? Muziek is een tovermiddel.’

Concert 5-3: SLOTAKKOORD AFSLUITEND WANDELCONCERT

16.00-17.00
St. Janskerk

m.m.v. IBFZ Trompetklas, ensembles en ’t ZOMERorkest

17.10-17.30
Wöhrmannhofje – Beiaardconcert Maurits Bunt
met werken uit de Hanze

17.30-18.00
Slotconcert IBFZ – waar we Bach het laatste woord geven:
BWV 29 ‘Wir danken dir, Gott’ & BWV 147-10
IBFZ Meesters, Deelnemers en KOORLAB ZUTPHEN
o.l.v. Elske te Lindert

Internationaal Barok Festival Zutphen logo

Dagprogramma